El Racó de Pensar és una secció amb la qual, des de l’IPEP, pretenem mirar-nos a nosaltres mateixos amb ulls crítics i incisius, fent un esforç per qüestionar, pas imprescindible per millorar, la nostra tasca diària com a gestors públics.
Ja fa temps que el comerç local no passa pel seu millor moment. Els canvis d’hàbits i tendències del consumidor, la irrupció de la venda al detall per internet, amb corporacions gegants al darrera que esmicolen la competència, i la concentració del sector en grans cadenes de franquícies no posa les coses fàcils al comerç tradicional.
Des de l’IPEP, l’any passat, es va impulsar la realització d’un ambiciós Pla d’Acció Comercial que fes una diagnosi acurada del sector i marqués les línies mestres sobre com afrontar tots aquests reptes i canvis. Un dels punts principals assenyalava la importància de tenir una associació forta de comerciants que dinamitzés el sector des de dins, amb coneixement de causa. Amb aquest objectiu s’han emprès accions com l’anunciada en aquest mateix butlletí de notícies: el Retail Tour a Vic, on una representació del comerç local va assistir a una visita d’aprenentatge i intercanvi d’idees amb els responsables de l’associació de comerciants de la capital d’Osona.
I un dels primer reptes per al comerç és la campanya de Nadal. En una de les reunions dels grups de treball del Pla d'Acció Comercial que se celebren periòdicament, concretament de l'eix 2, els comerciants van demanar que l'IPEP organitzés una campanya comercial de Nadal per retenir la gent, sobretot els 3 dies més forts, el 22, 23 i 24 de desembre. L'any passat, des de l’associació ACOPA, es va intentar fer una campanya comercial diferent, el Palafrugell Christmas Market. Aquesta campanya no va acabar de funcionar tal i com era desitjable per manca de recursos i d’una estructura professional solvent al darrera. Amb l’objectiu de millorar aquella experiència, enguany s’ha creat la campanya “Nadal a Palafrugell: Aquí ho trobaràs tot”, de la qual també ens en fem ressò en aquest mateix butlletí.
En una reunió explicativa que es va realitzar amb els comerciants el passat dimecres 14 de novembre se'ls va recalcar que era molt important que hi hagués una participació mínima per dur a terme la campanya, ja que sense una massa crítica suficient la campanya no tiraria endavant. La crida a participar ha funcionat a la perfecció, i la resposta dels comerços ha sigut entusiasta, amb un gran nombre d’establiments participants. És una molt bona notícia que esperem que es tradueixi en una bona campanya de Nadal pels nostres comerços. Però, amb tot, no convé abaixar la guàrdia ni desatendre una de les principals reivindicacions del Pla d’Acció Comercial: que són els propis comerciants els qui s’han d’organitzar per muntar una associació sòlida i professional que vetlli pels seus interessos. Amb el suport i acompanyant que faci falta per part de l’IPEP, per descomptat. Però no fora bo pels seus propis interessos que des del comerç es donés per fet que aquest rol ja el desenvolupa l’IPEP i es delegués el pes de campanyes com la de Nadal a les seves mans.