El Racó de Pensar. Bloguers: Una aposta estratègica de futur o una moda passatgera (i cara)?

22/05/2015

El Racó de Pensar és una secció amb la qual, des de l’IPEP, pretenem mirar-nos a nosaltres mateixos amb ulls crítics i incisius, fent un esforç per qüestionar, pas imprescindible per millorar, la nostra tasca diària com a gestors públics.

Aprofitant el Congrés Mundial de Bloguers especialitzats en viatges i gastronomia, el TBEX, que se celebrà a Lloret de Mar l’1 i 2 de maig, l’àrea de Turisme de l’IPEP va portar a uns quants bloguers al nostre municipi per promocionar la ciutat. La novetat rau en el fet que, per primera vegada, el focus s’ha posat en els anomenats new media, els bloguers especialitzats.

Qui són els bloguers? Doncs gent que viatja i escriu les seves experiències, recomanacions i consells en un blog personal a internet. Alguns han esdevingut autèntics gurús, amb milers de seguidors de les seves pàgines. Aquesta és la raó per la qual les administracions públiques dedicades a la promoció i desenvolupament del turisme els identifica, cada dia més, com a subjectes d’atenció prioritària.

Els bloguers venen a substituir als mitjans tradicionals. Una eina de promoció important sempre han sigut els anomenats presstrip, o viatges organitzats per a la premsa especialitzada. Consisteixen en portar als periodistes a visitar totes les principals atraccions i serveis per tal de que en facin un bon article pels seus mitjans, una mena de publireportage en el que s’intenta amagar la part de publi per tal que només sembli un reportatge a seques, objectiu i veraç com se li pressuposa (equivocadament) al periodisme.

L’èxit dels blogs d’internet i el seu cada vegada més alt prestigi entre els usuaris, rau precisament en la seva independència. Els autors són gent normal com vostè o jo, que viatge igual que vostè o jo i expliquen les experiències que podríem viure vostè i jo. No hi ha trampa, no hi ha publi. Fins ara. Fins el moment que les administracions tractem als bloguers com a periodistes d’un presstrip.

Això és el que vam fer el 3 i 4 de maig, tal i com està explicat al detall en la notícia d’aquest mateix butlletí. En total, 15 bloguers van venir el diumenge 3 de maig, en ple festival del Flors i Violes, i 9 bloguers més –uns altres- van participar del ja anomenat blogtrip, organitzat pel Consell Comarcal i el Patronat de Turisme Costa Brava Girona, amb la col·laboració de l’IPEP. A tots ells se’ls va dur a llocs exclusius, se’ls hi oferiren experiències exclusives i van ser tractats amb tota mena de facilitats. En retorn, s’espera que els bloguers escriguin a les seves pàgines sobre la nostra destinació i la promocionin.

Aquesta mercantilització de la relació entre bloguers i agents de promoció turística perverteix la naturalesa dels mateixos blogs. Una mercantilització que, per descomptat, els bloguers accepten de molt bona gana, doncs tenen l’oportunitat de convertir el que en principi només era un entreteniment en un modus vivendi prou glamurós. Però, a mig o llarg plaç, també pot destruir tota la seva credibilitat com a prescriptors independents i perdre l’avantatge que tenien sobre la premsa tradicional. El temps ho dirà.

A l’IPEP hem invertit, entre la participació al TBEX i la despesa feta per promocionar la ciutat entre els bloguers el 3 i 4 de maig, 1736,69€. No és cap despesa desproporcionada, certament, i molt menys per a una campanya de promoció turística, però com a gestors públics ens obliga a fer-nos alguna pregunta.

La primera és si realment els bloguers són el futur, els nous prescriptors per excel·lència del territori i si hem d’apostar fort per ells. En el TBEX es deia que, avui en dia, el 60% de la gent que viatja s’informa a través de blogs especialitzats. Aquesta xifra justificaria clarament aquesta aposta. En canvi, l’estudi Palafrugell, Estratègia Turística, realitzat per l’IPEP, rebaixa aquesta xifra fins a un 13%. Aquesta dada és el resultat de 600 enquestes fetes a turistes que han visitat el nostre territori, amb un 95% de fiabilitat i un 4% de marge d’error.

En front d’aquesta dada, el 42% dels enquestats encara confia, sobretot, en la recomanació de familiars, amics i coneguts per a escollir el destí de les seves vacances.

Avui en dia la comunicació ha deixat de ser unidireccional i tothom pot ser un prescriptor en potència. Les administracions públiques faríem bé de tenir en compte aquesta premissa alhora de decidir amb qui i com invertim els diners de tots. I si és cert que alguns bloguers poden tenir molts seguidors i credibilitat, haurem de veure si són capaços de mantenir-la, quin retorn real obtenim i a quin preu.

Com a gestors públics, seria insensat no fer cas de les noves formes de comunicació que, com els bloguers, estant transformant d’arrel el panorama comunicatiu. Però noves formes de comunicació exigeixen noves maneres de treballar. I convertir els presstrips en blogtrips no és evolucionar massa.

Amb la col·laboració de la