El Racó de Pensar: Nou Pla de Dinamització del Comerç.

20/02/2017

El Racó de Pensar és una secció amb la qual, des de l’IPEP, pretenem mirar-nos a nosaltres mateixos amb ulls crítics i incisius, fent un esforç per qüestionar, pas imprescindible per millorar, la nostra tasca diària com a gestors públics.

Un dels programes estrella de l’IPEP per aquest 2017 és el nou Pla de Dinamització del Comerç, que es va presentar en societat el passat 1 de febrer al Teatre Municipal davant d’una munió de comerciants de la vila. Emmirallat en el document Palafrugell, estratègia turística, que l’IPEP va presentar l’any 2015 i que tants bons resultats ha donat a l’hora de planificar i desenvolupar polítiques i accions per dinamitzar el sector turístic, el nou Pla de Dinamització del Comerç neix amb idèntiques expectatives i ambicions.

L’IPEP ha externalitzat la realització del nou Pla a l’empresa Focalizza, escollida per tenir el millor projecte dels cinc que van optar a realitzar el nou Pla . L’externalització d’aquesta tasca és necessària per tal que l’estudi no quedi contaminat per una mirada massa propera i per la quantitat de recursos en personal que suposaria assumir la feina des de l’IPEP. Està previst que l’estudi es desenvolupi al llarg d’uns set mesos i estigui finalitzat a finals d’any.

Els objectius d’aquest nou Pla són: elaborar un pla de dinamització del comerç urbà que determini les diferents polítiques públiques que cal desenvolupar per a la promoció i dinamització del comerç urbà; iniciar un procés de revisió i reflexió en relació al model de dinamització actual de Palafrugell i els seus diferents nuclis; promoure un cert treball d’implicació, suport i treball conjunt amb l’equip tècnic de l’IPEP; i, finalment, analitzar els hàbits de compra dels consumidors i visitants del comerç de Palafrugell i els seus nuclis en diferents èpoques de l’any.

Les expectatives són altes: el Teatre Municipal es va omplir de comerciants el dia de la presentació del Pla que volien saber de primera mà què es farà i en què els pot beneficiar aquest pla. És lògic, sobretot si tenim en compte que el comerç ha estat un dels sectors més tocat per la crisi. Sens dubte aquest estudi pot resultar molt útil alhora de planificar actuacions, però faríem bé tots plegats si intentem evitar comparacions amb el Palafrugell, estratègia turística. En primer lloc perquè no partim d’allà mateix: el turisme al nostre poble compte amb uns actius a prova de crisis. El comerç, en canvi, està immers en una transformació global que implica que un venedor de qualsevol part del món és competència directa del botiguer de tota la vida. Grans superfícies físiques i virtuals amb temps d’entrega de productes cada dia més curts, aplicacions de compra-venda entre particulars... El sector comerç és especialment vulnerable a les transformacions tecnològiques i s’haurà d’adaptar a aquesta nova realitat. De fet, ens hi haurem d’adaptar, tots plegats. Per això ha de servir aquest nou Pla. Per donar-nos coneixements i eines per tal d’afrontar-ho. Perquè tots plegats, administració i particulars, remem en una mateixa direcció. Però, tal i com baixen les aigües de remogudes, la única cosa que podem afirmar amb certesa és que, d’aquí a deu anys, tret de comptades excepcions, res serà igual.

Amb la col·laboració de la