El Racó de Pensar: Julivia Bus Turístic. Hi pugem?

02/10/2015

El Racó de Pensar és una secció amb la qual, des de l’IPEP, pretenem mirar-nos a nosaltres mateixos amb ulls crítics i incisius, fent un esforç per qüestionar, pas imprescindible per millorar, la nostra tasca diària com a gestors públics.

El Racó de Pensar: Julivia Bus Turístic. Hi pugem?

 

Els números del Julivia BusTurístic d’aquesta temporada no han arribat a ser tan bons com els de l’any anterior, en el que va fer la seva presentació en societat. Això no vol dir, de cap manera, que els números d’enguany hagin sigut dolents; simplement, no han sigut tan bons. I la nostra obligació és, doncs, preguntar-nos per què i fer un exercici (auto)crític.

Anem als números. Pel que fa a passatgers, aquest estiu 5.031 persones han pujat al Julivia. L’any passat el van fer servir un total de 7644 persones. S’ha produït un descens de 2613 passatgers. Això s’ha traduït en la venda de 963 tiquets menys que l’any passat.

Enguany s’han produït canvis importants respecte el Julivia de la temporada anterior, començant pel recorregut. El primer any de funcionament el trajecte del Julivia era circular: sortia de Palafrugell, feia la ruta Cap Roig –Calella –Llafranc -Sant Sebastià -Tamariu (o a la inversa) i tornava a Palafrugell. Aquest recorregut connectava contínuament Palafrugell amb els nuclis costaners, però elevava el temps de freqüència de pas de l’autobús: un trajecte –la volta sencera- que en teoria s’havia de fer en una hora, en realitat es dilatava fins a una hora quaranta o quaranta cinc minuts. Aquest fet va fer variar els nostres plantejaments quan es va planificar el Julivia d’aquest any. Per millorar la freqüència de pas del bus, es va optar per no fer la ruta circular en tots els trajectes, sinó una ruta que anava i venia contínuament entre els nuclis de costa, de Cap Roig a Tamariu. El Julivia només passava per Palafrugell quatre vegades: el primer i últim bus del matí i el primer i últim de la tarda. Amb això es pretenia oferir un millor servei com a bus turístic als destinataris naturals: els turistes. Però, és clar, com a contrapartida el Julivia ha perdut públic local que l’any passat el feia servir per anar i venir de Palafrugell a les platges.

Una altra diferència important respecte al primer any de funcionament ha sigut el descens notable de punts de venda de tiquets. Cal recordar que el Julivia Bus Turístic va néixer com a aposta conjunta entre l’IPEP i l’Assossiació Turística de Palafrugell (ATP). Fruit d’aquest acord, l’any passat la majoria d’establiments turístics van fer d’expenedors de tiquets del Julivia, uns tiquets que els empresaris turístics prèviament havien comprat. Davant les queixes per les molèsties que els ocasionaven a alguns establiments el fet d’haver de vendre tiquets del Julivia a la seva clientela, enguany es va decidir deslliurar-los d’aquesta tasca, i els tiquets del Julivia només s’han venut al propi bus, a les taquilles de Sarfa i a les Oficines de Turisme municipals. Sembla obvi pensar que la relaxació en l’exigència de vendre tiquets del Julivia al seus clients per part dels establiments turístics ha fet que el número d’usuaris entre el seu públic objectiu, el turista, també hagi disminuït.

El cas és que, sigui com sigui, els números d’aquest segon any de vida del Julivia no han sigut tan bons com els de l’any de la seva estrena. Des de l’IPEP s’argumenta que el Julivia de l’any passat i el d’aquest son productes diferents que, per tant, no poden comparar-se. Però llavors una pregunta pertinent a fer-nos és si calia canviar un producte que tan bé va funcionar el primer any sense donar-li temps a consolidar-se. Ara, a finals de temporada i amb els números a la mà, es temptador assenyalar que no, però s’ha de tenir en compte que les modificacions es van fer amb ànims de millorar el producte. Innovar sempre té un punt de risc. No fer-ho, també. Ara es tracta de planificar el Julivia de l’any vinent tenint en compte tots els elements tan positius com negatius que ens donen aquests dos anys d’experiència acumulada.

Amb la col·laboració de la