EL Racó de pensar: Jornades Emprendre a Internet: Estem connectats?

07/11/2014

El comerç electrònic ha vingut per quedar-se.

El Racó de Pensar és una secció amb la qual, des de l’IPEP, pretenem mirar-nos a nosaltres mateixos amb ulls crítics i incisius, fent un esforç per qüestionar, pas imprescindible per millorar, la nostra tasca diària com a gestors públics.

2014, Palafrugell. El sector comercial no passa pel seu millor moment. No és cap secret. En un entorn canviant i dominat per les grans corporacions, els petits negocis tradicionals viuen amb l’aigua al coll. Cada dia hi ha més gent que fa les compres des de casa, asseguts davant de l’ordinador, amb el mòbil o la seva tauleta. Per subsistir en aquest context, cal innovar. Cal reinventar-se. Palafrugell, 2014. Gairebé 20 anys després de l’aparició del Windows 95 i la irrupció massiva d’Internet, encara son molts els comerços que, per no tenir, no tenen ni una adreça de correu electrònic per comunicar-se.

Per pal·liar aquesta situació, fa quatre anys que des de l’IPEP s’organitzen les jornades Emprendre a Internet, dirigides tant a empreses ja existents com a totes aquelles persones que pretenen emprendre un nou negoci. A la jornada inaugural, amb tallers i conferències, s’hi sumen quatre sessions formatives, totes elles gratuïtes, subvencionades pel programa Catalunya Empren. S’aborden temes diversos d’absoluta actualitat. Enguany: Com transformar la idea en un model de negoci innovador; promoció amb Google Adwords; promoció amb YouTube i vídeo viral; i com crear una pàgina de Facebook efectiva amb control sobre la publicitat. El missatge és clar: no tenir presència a Internet –sigui amb una pàgina web, o/i a les xarxes socials- equival a no existir.

I, no obstant, a Palafrugell, l’any 2014, la quarta edició d’aquestes jornades encara no ha aconseguit transmetre la idea que això és el futur, que el comerç electrònic no és una moda passatgera, i que el tradicional, com a tal, està abocat a desaperèixer. Per què? Alguna cosa potser sí que haurem fet malament. S’ha procurat dur els millors ponents i professors, així com tractar els temes més candents, per fer d’aquestes jornades una eina útil per a empreses i emprenedors, però potser no sempre s’ha aconseguit. Com podríem fer-ho? Com a organisme públic dedicat, en part, al foment de l’emprenedoria, tenim l’obligació d’estar al dia dels temes de més actualitat, però és evident que no podem ser experts ni estar a la última d’un món tan dinàmic i canviant com el de la xarxa. S’ha demanat ajuda a les empreses locals dedicades a la formació en aquests temes, en qualitat d’experts, però potser seria interessant que s’invertís el procés: que fossin aquestes mateixes empreses qui, sabedores que ja fa quatre anys que es realitzen aquestes jornades, proposin els temes i els ponents a l’IPEP amb anterioritat. Segurament elles, per la seva experiència en aquest camp, saben millor que nosaltres quins temes son els més demandats, quins interessen més, qui son els millors professionals per a realitzar els cursos.

Un altre tema és el dels participants. En la majoria de sessions, el nombre de persones que s’inscriuen és superior al número de persones que finalment es presenta a les sessions formatives. S’intenta posar totes les facilitats, començant pel fet que els cursos son gratuïts, i potser aquesta en sigui la causa. El problema és que hi ha persones que queden fora de cursos que els interessen al estar les places reservades, però el fet que després la gent no es presenti a l’aula impedeix que altres persones interessades hi hagin pogut participar. Potser s’hauria de pensar en algun sistema, una mena de dipòsit econòmic a fer efectiu al moment d’inscriure’s i a retornar en cas d’haver assistit a la formació, posem pel cas. Hauria d’estudiar-se.

Un darrer apunt, que ha sortit reflectit en alguna formació, és que tots aquests recursos no serveixen de gaire si no disposem de la base més elemental: Una bona connexió a Internet. Som conscients que això depèn d’empreses privades, però potser si que des de l’Administració hauríem d’esperonar-les al màxim perquè connexions com la de fibra òptica siguin una realitat al nostre municipi el més aviat possible. Encara que sigui perquè els deu participants d’un taller de YouTube connectats per wifi puguin penjar els vídeos de pràctiques i continuar la classe sense haver d’esperar una eternitat. I també, és clar, per assegurar-nos que les nostres empreses puguin competir amb les millors possibilitats en aquest món interconnectat.

Amb la col·laboració de la