Com és el comprador del comerç electrònic?

14/07/2014

Segons dades de l’Observatori Nacional de les Telecomunicacions i Societat de la Informació, el comerç electrònic B2C va créixer un 13,4% al 2012 (última dada), amb un total de 12.383 milions de compradors. 

El 15,1% ho va fer des d’un dispositiu mòbil (smartphone o tablet). El 65,9% són també usuaris d’alguna xarxa social.

Què es compra? Les principals compres es van realitzar seguint les tendències d’anys anteriors, però els resultats demostren un augment significatiu dels serveis d’Internet i telefonia, llibres i publicacions periòdiques, tal i com podem veure:

  • Bitllets transport (47,2%). Variació de -2,3 p.p.
  • Reserves allotjament (41,9%). Variació de +2,9 p.p.
  • Entrades espectacles (32,9%). Variació de +2,5 p.p.
  • Roba i complements (26,1%). Variació de +3,9 p.p.
  • Llibres, diaris i revistes (16,4%). Variació de +5,1 p.p.
  • Serveis Internet i telefonia (16,2%). Variació de +5,7 p.p.
  • Serveis financers (16,1%). Variació de +4,3 p.p.
  • Electrònica: Imatge i so (14,3%). Variació de +4,4 p.p.
  • Restaurants (13,8%). Variació de +4,6 p.p.
  • Descàrregues online pel•lícules, música (13%). Variació de +3,5 p.p. - Alimentació (13%). Variació de +1,2 p.p.
  • Serveis personals (11,3%). Variació de +3,2 p.p.

Qui compra? El perfil més habitual correspon a un home entre 25-49 anys, tot que comença a prendre importància el creixent del segment de joves entre 15-24, però també els majors de 65 anys. Majoritàriament aquest perfil de comprador resideix en capitals i poblacions de més de 100.000 habitants, però està agafant força amb un 31%, les persones residents de poblacions entre 10.000-50.000 habitants.

On compren? La majoria ho fa des de casa i efectua la compra a:

  • 48,7% en una botiga online (augment 7,8p.p)
  • 44,4% en una web directa de fabricant
  • 36,1% en una botiga que té establiment físic i web
  • 26,8% en webs de descomptes i cupons
  • 14,6% en web de venda privada

Com paguen? El mètode de pagament més popular és la targeta de crèdit, la qual suposa els 62,9% de les compres. Un 11,3% dels compradors prefereixen el pagament contra reembors. En canvi, d’altres opcions com la targeta prepagament, transferència, domiciliació bancària no arriben al 10%.

Quines barreres? Els que són compradors, veuen com a dificultat a millorar:

  • No s’haurien de cobrar les despeses d’enviament (78,4%)
  • Els preus haurien de ser més baixos (72,6%)
  • Haurien d’haver més garanties de devolució (71,4%)
  • Millorar la seguretat dels pagaments (70,9%) Els que no acostumen a comprar a Internet, argumenten el següent:
  • M’agrada mirar el que compro (69,3%)
  • No vull donar dades personals (67,7%)
  • No em sembla segur (botiga, formes pagament, etc...) (58,4%)

Quins avantatges troben? Els tres punts més valorats de les compres en línia són:

  1. Preu (71,5%)
  2. Comoditat (62,8%)
  3. Estalvi de temps (44,1%)

D'altres aspectes són la facilitat per comparar, més varietat o la rapidesa. Si esteu pensant en obrir un negoci a Internet, pròximament tindreu notícies sobre la IV Jornada Emprendre a Internet que se celebrarà a Palafrugell el dia 22 d’octubre. Si voleu que us mantinguem informats, podeu deixar-nos el vostre correu electrònic, trucant a l’Ipep al 972 61 18 20 i també a ipep@palafrugell.cat.

*Font de les dades: http://www.ontsi.red.es

Amb la col·laboració de la